Uitbreiding rijstroken Algerabrug

  • vrijdag 22 november 2019
  • Sjoerd de Graaff

De hoofdverbinding tussen Krimpen aan den IJssel en Capelle, de Algerabrug, blijft geen bron van verkeersopstoppingen door de komst van vier rijbanen totaal en een aparte fietsbrug.

Het Rijk, de Provincie Zuid-Holland en gemeenten Krimpen, Capelle en Krimpenerwaard hebben dit als voornemen. Dit brengt eindelijk een einde aan de ellenlange files op de 'Brug der zuchten', wat soms de reistijd tussen Capelle en Krimpen met een half uur verlengt.

Investeringen

Het totale project zal zo'n 90 miljoen euro kosten, geld dat volgens John Janson Leefbaar Krimpen broodnodig is.

"Ook ik zucht wel eens op de 'Brug der zuchten', dit fileleed moet aangepakt worden" - John Janson in gesprek met RTV Rijnmond

De eerste 22 miljoen zal gestoken worden in de kortetermijnoplossingen om de doorstroming te verbeteren, de andere 68 miljoen in langetermijnoplossingen.

De Krimpense wethouder vertelt tegen RTV Rijnmond dat vier rijbanen op de Algerabrug en een aparte fietsbrug een beslissing van levensbelang zijn, om de doorstroming van Krimpen naar Capelle te waarborgen. Door de komst van vier banen, komt de huidige fietsbaan op de brug te vervallen. 

In eerste instantie wilde de gemeente Krimpen een extra oeververbinding, maar die zal komen aan de Rotterdamse kant, bij de Van Brienenoordbrug, gezien de uitkomst van een onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat dat een betere manier is om de verkeersopstoppingen van de Algerabrug op te lossen.

Nog even geduld...

Ongeacht de fijne vooruitzichten, kan het nog gerust tien jaar duren voordat het geheel wordt gerealiseerd. Daarom gaat de gemeente ook inzetten op het gebruik van het Openbaar Vervoer en de fiets, als vervanging voor de auto, waardoor de gebruiksstromen van de brug zullen worden verdeeld

Gerelateerde artikelen:
Meer nieuws van 22 november 2019
Geen andere berichten van 2019-11-22 gevonden.